Oxygen sensing and signaling in plants

Mercoledì 8 novembre 2017, ore 17:30

Relatore: Pierdomenico Perata
Rettore della Scuola Superiore Sant’Anna – Pisa

Francesco Basile
Magnifico Rettore Università degli studi di Catania

Presidente Scuola Superiore di Catania

ABSTRACT:  Plant life is greatly impaired under conditions of oxygen deficit. Only few plants can grow in waterlogged soils, thanks to anatomical adaptation allowing the transport of oxygen to the submerged parts of the plant. Other plants adapt their metabolism under hypoxia, through the induction of genes encoding enzymes involved in carbohydrate metabolism, protection from oxidative stress and others. The induction of these genes is controlled by a group of plant-specific group VII Ethylene Response Factor (ERF-VII) transcription factors. ERF-VII have indeed emerged as pivotal regulators of flooding and low oxygen responses. In rice (Oryza sativa), these proteins regulate contrasting strategies of flooding survival. Recent studies on Arabidopsis thaliana group VII ERFs act as oxygen sensors in plants. ERF-VII are stabilized under hypoxia but destabilized under oxygen-replete conditions via the N-end rule pathway of targeted proteolysis. The mechanism of oxygen-dependent de-stabilization relies on newly discovered enzymes, named Plant Cysteine Oxygenases (PCOs) that specifically oxidize ERF-VII proteins targeting them for degradation under normoxia. The discovery of the mechanism by which plants can sense oxygen opens new opportunities for the selection of crops with higher tolerance to waterlogging and submergence.

Pierdomenico Perata si laurea in Scienze Agrarie presso l’Università di Pisa nel 1985 e nello stesso anno consegue il Diploma di Licenza della Scuola Superiore Sant’Anna, dove ottiene anche il diploma di perfezionamento in Scienze Agrarie nel 1987. Nel 1990 conclude il dottorato di Ricerca in Biologia Agraria presso l’Università di Pisa.

Dal 1991 al 1999 è stato Ricercatore universitario di Fisiologia Vegetale presso l’Università di Pisa, mentre dal 1999 al 2000 ha rivestito la carica di Professore Associato di Fisiologia Vegetale alla Facoltà di Scienze MFN dell’Università di Bari. Per l’Università di Modena e Reggio Emilia è stato Professore Ordinario di Fisiologia Vegetale alla Facoltà di Scienze Agrarie dal 2000 al 2004, rivestendo anche la carica di Vice Preside nell’anno 2003-2004.
Dall’8 maggio 2013 è Rettore della Scuola Superiore Sant’Anna.

Per informazioni: Dott.ssa Maria Sanfilippo – E-mail: maria.sanfilippo@ssc.unict.it – Tel: 0952338526